Cinta ILAHI Cinta Utama

Friday, February 03, 2012

Lau Kana Bainana....

Ada sebuah program televisyen yang menyentuh perasaan saya iaitu " Lau Kana Bainana"...maksudnya "Seandainya Rasulullah s.a.w berada diantara kita"....ada penonton yang diajukan soalan"apa perasaan anda sekiranya Rasulullah s.a.w berada dihadapan anda?"....Ya ALLAH...umpama mimpi dalam mimpi "jika" Rasulullah s.a.w ada dihadapan saya....(layak ke aku bertemu Rasulullah?aku malu,aku bukan umatnya yang baik,aku bukan siapa-siapa...aku cuma insan biasa yang punya banyak dosa,namun aku berusaha untuk menjadi umat baginda yang baik).....
Jika Baginda s.a.w melihat keadaan umatnya pada hari ini,saya percaya Baginda akan sedih dan terkilan melihat ramainya umat Baginda s.a.w yang hidup dalam kejahilan...sedangkan cahaya ISLAM itu sudah bertebaran sejak ribuan tahun yang lampau....perit pedih dan susah payah Baginda s.a.w menyebarkan ISLAM tidak dihargai oleh umatnya yang terkemudian....umat yang lebih mementingkan keseronokan dan harta benda duniawi lebih dari segalanya....aku malu Ya Rasulullah.....aku malu....sebaik tibanya Maulidur Rasul....kami menyambut dengan perarakan berpakaian sedondon dan berselawat(dalam masa yang sama ingin berebut hadiah juara agensi mana yang paling hebat berarak)...bukan dengan mengikut Qudwah Hasanah mu ya Rasulullah...
Sewaktu hampir bertemu ALLAH pun (wafat)..engkau masih menyebut ummati....ummati..ummati(umatku) sebagai tanda cinta dengan umat yang akan engkau tinggalkan...sedangkan kami Ya Rasullullah...kami hanyut...hanyut...kami tidak menjadikan Al-Quran sumber pegangan kami...apatah lagi Hadith dan sunnah yang engkau tinggalkan....hinanya kami Ya Rasullullah....
Lau Kana Bainana....saya ingin memohon syafaat Baginda...moga didoakan agar diri saya,pasangan hidup saya,anak-anak saya,ahli keluarga,sahabat handai dan seluruh umat ISLAM di dunia ini menjadi umat ISLAM dalam erti kata yang sebenar-benarnya...umat ISLAM yang taat..supaya selamat dunia akhirat...bahagia dunia akhirat....
Ya Rasullullah...Ya Habiballah......aku rindu pertemuan denganmu....

Salam Maulidur Rasul...Moga kita semua berusaha menjadi umat baginda yang baik...InsyaALLAH....